جمعه ۱۴ اردیبهشت ۰۳

راهنمای خرید دمبل، کتل بل و هالتر

پزشکی سلامت تناسب اندام ورزش

راهنمای خرید دمبل، کتل بل و هالتر

۱۶ بازديد

اگر از هر ورزشکاری بپرسید برای بدنسازی و فیتنس به چه تجهیزاتی نیاز است قطعاً از هالتر، دمبل و کتل بل یاد خواهد کرد که اصلی‌ترین تجهیزات بدنسازی به شمار می‌آیند. مهم نیست شما می‌خواهید در منزل ورزش کنید یا به باشگاه حرفه‌ای بروید! حتی مهم نیست که می‌خواهید عضلات بدن را حجیم کنید یا هدف شما چربی‌سوزی و لاغری است؛ درهرحال به یک جفت دمبل، یک میله هالتر و صفحات وزنه مورد نیاز و در صورت امکان یک کتل بل نیاز خواهید داشت.

در شرایط کرونا که رفتن به باشگاه‌های ورزشی زیاد باب میل افراد نیست و خطر ابتدا به کووید 19 مانعی برای ورزش است می‌توانید با خرید دمبل ، هالتر و صفحه وزنه یک باشگاه تمام‌عیار خانگی یا هوم جیم خود را راه‌اندازی کنید.

آیا بدنسازی فقط با هالتر و دمبل امکان‌پذیر است؟

مطمئناً این جمله را از بزرگان بدنسازی شنیده‌اید که می‌گویند:

اجرای اکثر حرکات بدنسازی و تناسب‌اندام به کمک یک جفت دمبل و هالتر قابل انجام است.

البته منظور جمله این نیست که شم صرفاً با داشتن هالتر و دمبل قهرمان‌پرورش اندام خواهید شد! بلکه منظور و هدف این جمله این است که برای انجام ورزش و حفظ تناسب‌اندام حتماً نیازی نیست که به باشگاه بروید و با دستگاه‌های حرفه‌ای کار کنید! با وسایل ساده و حتی استفاده از وزن بدن نیز می‌توان ورزش کرد و هیچ محدودیت و دلیل قانع‌کننده‌ای برای ورزش نکردن وجود ندارد.

در ادامه تلاش خواهیم نمود شما را با ساده‌ترین تجهیزات ورزش فیتنس و تناسب اندام آشنا کنیم و یک راهنمای جامع برای خرید دمبل، کتل بل و هالتر به شما ارائه کنیم.

دمبل چیست؟

دمبل یک میله کوتاه فلزی به طول حدودی 20 تا 30 سانتی‌متر است که به دو سر آن وزنه متصل شده است. دمبل‌ها با اینکه ظاهر ساده و ابعاد کوچکی دارند ولی بسیاری از تمرینات بدنسازی به کمک آنها قابل انجام است. کافی است کمی در اینترنت جستجو نمایید تا با انواع و اقسام حرکات ورزشی قابل‌اجرا به کمک دمبل آشنا شوید.

انواع دمبل موجود در بازار

دمبل‌ها در بازار انواع متفاوتی دارند. اگر وزنه دمبل به آن چسبیده باشد و قابلیت تغییر نداشته باشد به آن دمبل ثابت می‌گویند اما اگر وزنه‌ها قابلیت تغییر و جابه‌جایی را داشته باشند به آن دمبل متغیر خواهند گفت.

گرچه دمبل متغیر خود دو نوع دارد. برخی دمبل‌ها شامل یک دسته دمبل هستند به‌همراه چندین صفحه وزنی که بر روی دسته دمبل سوار می‌شوند و می‌توان آنها را جابه‌جا نمود؛ ولی دمبل‌های متغیر حرفه‌ای نیازی به جابه‌جایی وزنه ندارند و به کمک مکانیزم تعبیه شده روی دمبل، می‌توان وزن مختلفی را بر روی آن ست کرد بدون جابه‌جایی وزنه‌ها.

غیر از تفاوت در نوع وزنه شکل ظاهری و جنس دمبل‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. دمبل‌ها از نظر شکل ظاهری به دو صورت شش‌ضلعی و گرد در بازار موجود هستند و از نظر جنس نیز از چدن، پلاستیک، استیل و بتن ساخته می‌شوند. نوع دیگری از دمبل نیز وجود دارد که بیشتر در اوزان کم و برای ورزش‌های بانوان نظیر ایروبیک کاربرد دارد. این دمبل‌ها به دمبل زنان یا دمبل ایروبیک معروف هستند و شکل ظاهری متفاوت و رنگارنگ دارند.

راهنمای خرید دمبل مناسب

باتوجه‌به وجود مدل‌های مختلف دمبل در بازار، سؤالی که در ذهن شکل می‌گیرد این است که کدام دمبل برای من مناسب است؟ این موضوع بیشتر به نحوه استفاده و بودجه شما ارتباط خواهد داشت.

اگر می‌خواهید در منزل تمرین کنید و فضای کافی برای خرید تجهیزات ورزشی ندارید با بودجه کم می‌توانید یک جفت دسته دمبل و وزنه دمبل خریداری کنید. شما به‌راحتی می‌توانید وزنه‌های مختلف را بر روی دسته دمبل‌ها سوار کنید.

اگر بودجه بالایی دارید و هزینه برای شما مهم نیست به شما خرید دمبل‌های متغیر حرفه‌ای را پیشنهاد می‌کنیم. استفاده از این دمبل‌ها بسیار آسان است و فضای بسیار کمی اشغال می‌کنند.

اگر ورزشکار حرفه‌ای هستند و فرصت جابه‌جایی و ست کردن وزنه روی دسته دمبل را ندارید بهتر است دمبل ثابت خریداری کنید. چراکه عملیات تغییر صفحات وزنه کمی زمان بر بوده و نمی‌توان در یک جلسه تمرین چندین بار وزنه‌ها را بر روی دسته دمبل جابه‌جا کرد.

همچنین استفاده از دمبل‌های شش‌ضلعی به‌جای دمبل‌های گرد پیشنهاد می‌شود. دمبل‌های شش‌ضلعی به دلیل شکل ظاهری خود راحت‌تر بر روی زمین قرار می‌گیرند و تکان نمی‌خورند.

قیمت دمبل

قیمت دمبل بر اساس وزن محاسبه می‌شود. هرچقدر وزن دمبل بیشتر شود هزینه آن در هر کیلو کاهش می‌یابد. در حال حاضر (زمستان 1400) قیمت هر کیلو دمبل وزن 5 کیلوگرم به بالا در حدود 30 هزار تومان است.

لازم به ذکر است دمبل‌ها معمولاً به‌صورت جفتی بفروش می‌روند. مثلاً اگر در فروشگاهی قیمت دمبل 5 کیلویی 300.000 تومان بود این قیمت برای یک جفت دمبل (دو عدد) 5 کیلویی و مجموعاً 10 کیلوگرم لحاظ شده است.

هالتر چیست؟

هالتر یک میله به طول 1 تا 2 متر است که همانند دمبل به دو سر آن صفحات وزنه متصل می‌شود. میله هالتر قادر به تحمل وزن بالاست و روی آن عاج‌هایی قرار دارد که علاوه بر گیرایش بالا از تعریق دست جلوگیری می‌کند. وزنه‌ها در دو سمت میله هالتر قرار می‌گیرند و به‌وسیله گیره هالتر در جای خود ثابت می‌شوند.

هالتر نیز یکی از ارکان اصلی تناسب‌اندام است و وجود انواع آن در هر باشگاهی ضروری است. درصورتی‌که می‌خواهید در منزل حرکات بدنسازی خود را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنید می‌بایست خرید میله هالتر و صفحه وزنه را در دستور کار خود قرار دهید.

راهنمای خرید هالتر مناسب

بر خلاق دمبل، تنوع محصولات در هالتر زیاد نیست. نکته‌ای که می‌بایست برای خرید هالتر رعایت کنید وزن میله و سایز سوراخ آن است. معمولاً هالترهای خانگی با قطر 1 اینچ سبک‌تر هستند ولی هالترهای المپیکی (حرفه‌ای) وزن بالایی را تحمل می‌کنند و قطر بیشتری دارند.

میله هالترها باتوجه‌به قطر خود توانایی نصب صفحه وزنه با سایز سوراخ 50 و 30 میلی‌متر را دارند؛ بنابراین هنگام خرید صفحه هالتر به قطر سوراخ آن توجه نمایید و صفحه‌ای مطابق با میله هالتر خریداری نمایید.

غیر از هالترهای ساده هالترهای دیگری نیز موجود هستند که بیشتر مصرف باشگاهی دارند. برخی از میله هالترها صاف هستند و برای حرکات پرس سینه، دد لیفت مناسب‌اند. بعضی از هالترها شکل خمیده‌ای دارند و به آنها هالتر EZ گفته می‌شود. این هالترها برای استفاده در حرکاتی نظیر جلو بازو مورداستفاده قرار می‌گیرند. شکل ظاهری خاص این میل هالترها سبب می‌شود که طریق گرفتن میله تغییر کرده و فشار به نقاط مختلف بازو اعمال شود. برخی از میله‌‌های هالتر نیز شکل به‌خصوصی دارند و برای حرکات ورزشی خاص مورداستفاده قرار می‌گیرند. میله هالترهای چکشی، تراپ‌بار پاورلیفتینگ و… از این نوع هستند.

کتل بل چیست؟

تا چند سال پیش کتل بل زیاد توسط ورزشکاران استفاده نمی‌شد ولی در سال‌های اخیر این وزنه بدنسازی محبوبیت بسیار زیادی یافته است. کتل بل شبیه یک گوی گرد است که دسته‌ای به آن متصل شد است. کاربرد کتل بل مانند دمبل است ولی از نظر عملکرد و مزایا با دمبل متفاوت است.

مرکز ثقل کتل بل در وسط گوی سنگین و پایین‌تر از دسته قرار دارد بنابراین ورزش با کتل بل نسبت به دمبل تفاوت کرده و عضلات مختلف ورزشکار را در حرکات سرعتی و پرفشار درگیر می‌کند.

معمولاً از دمبل برای افزایش قدرت و حجم عضلات هدف استفاده می‌شود. حرکات دمبل معمولاً آرام و کنترل شده است ولی استفاده از کتل بل روی عضلات بیشتری فشار وارد می‌کند و برای افزایش استقامت بدنی، قدرت، چابکی و تعادل مؤثر است.

تفاوت دیگر کتل بل نسبت به دمبل در قطر دستگیره است. دستگیره کتل بل ضخامت بیشتری نسبت به دمبل دارد. به همین دلیل نوع گرفتن آن متفاوت بوده و تقویت مچ و انگشتان دست شما را نیز به همراه خواهد داشت و باعث افزایش نیروی گرفتن دست می‌گردد.

راهنمای خرید کتل بل مناسب

در هنگام خرید کتل بل باید به وزن آن توجه کرد. ازآنجاکه کتل بل دارای تنوع محصولات نیست و وزن آن نیز ثابت است بهتر است وزن آن را متناسب با وضع بدنی خود انتخاب کنید. اگر ورزشکار آماتور هستید و تازه ورزش را شروع کردید به شما کتل بل‌های زیر 12 کیلوگرم را پیشنهاد می‌کنیم.

نکته مهم دیگر در خرید کتل بل این است که اکثر حرکات به کمک یک کتل بل انجام می‌شود و نیازی به خرید جفتی این محصول نیست.

منبع : تمرینو

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.